Κίνημα «Φιλαδελφία»: Η απάντηση της κοινωνίας
στην κρίση
Μανώλης Κιουτσούκης, υπεύθυνος της
κίνησης στην Κομοτηνή, Ο συνεργατισμός έχει ως στόχο την ανάπτυξη της
Κοινότητας. Στόχος η ίδρυση Προμηθευτικής Συνεργατικής Επιχείρησης
Είναι ενεργοί πολίτες που με συνεργασία, σύστημα και προσεκτικά,
ενεργούν για την δημιουργία συνείδησης συνεργασίας, προσφοράς και αλληλεγγύης
στον τόπο μας. Πρόκειται για ένα διαφορετικό τρόπο της επιχειρηματικής
δραστηριότητας, που επικεντρώνεται στην ανθρώπινη ανάγκη, και όχι στην ανθρώπινη
απληστία, τον ευδαιμονισμό. Αυτό είναι το κίνημα της «Φιλαδελφίας» που εδώ και
ένα χρόνο περίπου δραστηριοποιείται και στην πόλη μας στηριζόμενο στην
συνεργατικότητα, που αποτελεί το ισχυρότερο αντίδοτο σε περιόδους κρίσης. Το
2012 έχει χαρακτηρισθεί από τον ΟΗΕ Διεθνές Έτος Συνεργατισμού και η χώρα μας
αντιμετωπίζει μια πρωτοφανή κρίση.
Μια πρωτοβουλία ενεργών πολιτών
Η «Φιλαδελφία», σύμφωνα με τον υπεύθυνό της Μανώλη Κιουτσούκη, ξεκίνησε ως πρωτοβουλία ενεργών πολιτών με στόχο να δημιουργήσει συνείδηση συνεργατισμού, προσφοράς και αλληλεγγύης στον τόπο μας. Η δραστηριότητά της αφορά πολλές δράσεις μια εκ των οποίων είναι η προμήθεια, η εξεύρεση, η διαπραγμάτευση απευθείας με τους παραγωγούς τροφίμων τα οποία με προπαραγγελίες και παραγγελίες διανέμονται στους καταναλωτές. Και όλα αυτά από τα μέλη της Φιλαδελφίας, οι οποίοι αφιλοκερδώς προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. «Αυτό που μας εκπλήσσει είναι το συνεχές ενδιαφέρον που υπάρχει από όλους που ξεκίνησαν, οι οποίοι επηρεασμένοι από τη στάση που κρατά η «Φιλαδελφία» και από την ποιότητα των σχέσεων που αναπτύσσονται τόσο με τους παραγωγούς όσο και μεταξύ των μελών της, όλο αυτό το διάστημα έρχονται με διάθεση να προσφέρουν, προσελκύοντας μάλιστα πολλούς φίλους», αναφέρει ο κ. Κιουτσούκης.
Προμηθευτική Συνεργατική Επιχείρηση
Στόχος είναι η δημιουργία Συλλόγου γιατί μόνο αν υπάρχει η κίνηση ως νομικό πρόσωπο «μπορούμε να προχωρήσουμε στην ίδρυση της Προμηθευτικής Συνεργατικής Επιχείρησης, σε συνεργασία με συλλόγους της περιοχής και με φορείς αλλά και επαγγελματικές ομάδες, που στήριξαν και στηρίζουν το εγχείρημα αυτό. Η Προμηθευτική Συνεργατική Επιχείρηση θα λειτουργεί με βάση τις συνεργατικές αρχές του Διεθνούς Συνεργατισμού και τις αρχές και αξίες του Συνεργατισμού διεθνώς. Το καταστατικό το έχουμε επεξεργαστεί αρχές Καλοκαιριού στο χώρο που παραχωρήθηκε από το Εργατικό Κέντρο όπου γίνονταν συνεργατικά σεμινάρια και καταναλωτικής συνείδησης. Σε αυτά ξεκαθαρίστηκαν πολλά θέματα που αφορούν στην ίδρυση και λειτουργία αυτού του συνεταιρισμού. Θα υπάρχει ένας χώρος, που για δύο ή τρία πρώτα χρόνια θα διαθέτει τα βασικά είδη και φυσικά πολλά από αυτά θα τα διακινεί απ’ ευθείας από τους παραγωγούς. Θέλουμε τα πρώτα χρόνια να αποφύγουμε τη δημιουργία στοκ προϊόντων και μεγάλου οικονομικού ρίσκου ώστε από μέσα να γεννηθεί και να εκφρασθεί η ανάγκη των μελών και των μετόχων για την στήριξη αυτού του εγχειρήματος. Δεν θέλουμε να πούμε ότι ξεκινάμε μεγαλεπήβολα σχέδια, τα οποία δεν έχουν εκπαιδευτεί τα μέλη, οι μέτοχοι, η διοίκηση, να τα αντιμετωπίσουν. Θέλουμε ήσυχα μαζί με τις άλλες δραστηριότητές μας που αφορούν στην εκπαίδευση της τοπικής κοινωνίας στο συνεργατισμό, να συνεργαστούν μεταξύ τους οι συνεργατικές επιχειρηματικότητες που υπάρχουν στην περιοχή μας, ανεξάρτητα αν τηρούν ή όχι τις διεθνείς αρχές του συνεργατισμού. Θέλουμε αυτό το Συνεργατικό Παντοπωλείο να είναι μια από τις δράσεις μας έτσι ώστε να μη φανεί ότι είναι η μοναδική μας δράση», τονίζει ο κ. Μανώλης Κιουτσούκης, υποστηρίζοντας ότι στην «όλη προσπάθεια μεγάλο ρόλο παίζει η συνεχής εκπαίδευση και κατάρτιση των οικογενειών στον τρόπο που αντιμετωπίζουν την καθημερινότητά τους σε μια προσπάθεια ενεργοποίησης και όχι γκρίνιας ότι κάποιοι δεν κάνουν κάτι σωστά».
Ζωντανή έρευνα αγοράς
Μέσω της σελίδας που διατηρεί η «Φιλαδελφία» τα μέλη της ενημερώνουν τι προϊόντα θέλουν να προμηθευτούν και ταυτόχρονα από πλευράς της γίνεται μια ανοικτή πρόσκληση προς τους παραγωγούς όλης της Ελλάδας, αλλά και τους ντόπιους μέσω της οποίας ζητούνται από τους παραγωγούς πληροφορίες για τα είδη παραγωγής και τις πιστοποιήσεις που έχουν καθώς και τις διαθέσιμες ποσότητες προϊόντων. «Ουσιαστικά κάνουμε μια ζωντανή έρευνα αγοράς σε αυτά που μας ζητούν τα μέλη μας. Ερχόμαστε σε διαπραγμάτευση με τους παραγωγούς. Παίρνουμε πληροφορίες για τους παραγωγούς όπως επίσης και μέσα από το Δίκτυο που αφορά 36 πόλεις με τις οποίες είμαστε σε συνεργασία και δημιουργούμε κατά κάποιο τρόπο μια μαύρη λίστα παραγωγών που δεν είναι σωστοί στις συναλλαγές τους. Ταυτόχρονα συνεργαζόμαστε με πόλεις, όπως η Λάρισα, η Ξάνθη η Δράμα η Χρυσούπολη, όπου στέλνουμε εμείς προϊόντα από παραγωγούς ντόπιους με τους οποίους έχουμε συνεργαστεί και το ίδιο γίνεται και από την πλευρά τους. Μας πήραν από τη Σκιάθο, από δήμους της Αθήνας να μας ζητήσουν προϊόντα που έχουμε διακινήσει. Πέρσι διακινήσαμε το μέλι του τοπικού Συνεταιρισμού και φέτος όταν απευθυνθήκαμε μας είπαν ότι δεν έχουν καθόλου και ότι το έχουν διαθέσει σε άλλες πόλεις. Αυτό σημαίνει ότι όσοι παραγωγοί εμπλέκονται με το κίνημα στη διαδικασία της άμεσης σχέσης με τις οικογένειες και τα νοικοκυριά προχωράνε μπροστά εξαιτίας της προκομένης διαδικασίας που προτείνουμε. Εμείς θέλουμε ο παραγωγός να κόβει αποδείξεις, να έχει βιβλίο εσόδων εξόδων κάτι που από του χρόνου θα είναι υποχρεωτικό για όλους. Έτσι ο παραγωγός μπαίνει σε μια διαδικασία προκοπής και με τις προπαραγγελίες του δίνεται η δυνατότητα να έχει μια ασφάλεια ότι αυτά που θα παράξει σε τοπικό επίπεδο θα απορροφηθούν».
Ένα δεύτερο στάδιο που προωθεί το κίνημα είναι να προτείνει στον ίδιο τον παραγωγό κάποιες καλλιέργειες, ενώ ένα τρίτο είναι να τον στηρίζει οικονομικά με μια προκαταβολή για να προβεί σε καλλιέργειες που θέλει η «Φιλαδελφία» και δεν υπάρχουν στην περιοχή μας. «Υπάρχει μεγάλο βάθος σε συνεργασία» τονίζει ο κ. Κιουτσούκης, «γιατί υπάρχει και η προοπτική της συμβολαιακής γεωργίας, δηλαδή εμείς να συμφωνούμε με τον παραγωγό κάποιες ποσότητες και αν πάει καλά η παραγωγή και το κόστος είναι χαμηλότερο ή αν είναι καλύτερη η παραγωγή, από αυτή που συμφωνήσαμε. τότε ωφελούνται οι οικογένειες και τα νοικοκυριά, αν πάνε στραβά τα πράγματα στηρίζουμε τον παραγωγό. Αυτό γίνεται σε πολλές χώρες της Ευρώπης όπου υπάρχει ακόμη και χαμηλότερο επίπεδο σχέσεων εμπιστοσύνης με τους παραγωγούς ,αλλά γίνεται γιατί υπάρχει έντονη η συνεργατική παρουσία, γιατί ο συνεργατισμός έχει δώσει τα εύσημά του. Εδώ υπάρχει μια επιφυλακτικότητα σε ό,τι λέμε συνεργατικό, γιατί δημιουργώντας συνειρμούς με το συνεταιρισμό δημιουργούνται αρνητικά επιχειρήματα. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν πολλά θετικά παραδείγματα μας αρέσει να χρησιμοποιούμε τα αρνητικά».
Μας ενδιαφέρει η διαπραγμάτευση της τιμής και όχι απλά η συνεργασία με τον παραγωγό
Μεγάλη σημασία για τη «Φιλαδελφία» έχει για ίδιος ο παραγωγός να εμπορεύεται τα δικά του προϊόντα και όχι άλλων παραγωγών. «Εμάς μας ενδιαφέρει», λέει ο κ. Κιουτσούκης, «η διαπραγμάτευση τα τιμής και όχι η συνεργασία με τον παραγωγό. Τον τελευταίο καιρό πολλά λέγονται για να γίνει παζάρι παραγωγών. Εμείς δεν διαφωνούμε όμως θέλει μεγάλη προσοχή. γιατί πρέπει να υπάρχει καταναλωτική συνείδηση. Δεν μπορώ να αγοράζω ενάμισι ευρώ από τον παραγωγό ένα προϊόν όταν το έχει ο μανάβης 1,20. Πρέπει να απαιτώ τιμή παραγωγού, οποίος όμως πρέπει να έχει και αυτός την κουλτούρα ότι. όταν πουλά, πουλά στην τιμή του παραγωγού και όχι σε τιμή ίδια με το μανάβη, ο οποίος έχει να πληρώσει ρεύμα, ΤΕΒΕ, υπαλλήλους, όλα τα έξοδα μιας οποιασδήποτε επιχείρησης. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς το κομμάτι της διαπραγμάτευσης, όπως και η ποιοτική εξέταση της παραγωγής κάθε παραγωγού, τα πιστοποιητικά του, η νομιμότητά του, αν έχει άδεια από την περιφέρεια, αν έχει αποδείξεις. Αν δεν τα έχει αυτά δεν μπορεί να γίνει παζάρι προϊόντων. Είναι πολύ σημαντικό αυτό, γιατί υπάρχουν πάρα πολλοί που είναι έτοιμοι να σκυλεύσουν τη σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ παραγωγού και καταναλωτή, είτε είναι πολυεθνικές είτε αεριτζήδες είτε άνθρωποι που καραδοκούν στο να αποτύχει αυτή η σχέση είτε κάποιοι πονηροί, οι οποίοι όταν καταφέρουν να μπουν σε ένα παζάρι παραγωγών ,θα μπορούν να πουλούν οτιδήποτε σε οποιαδήποτε τιμή. Προσδοκούμε αυτή η σχέση εμπιστοσύνης να αποδώσει τα αποτελέσματα και για τον καταναλωτή και για τον παραγωγό, όπως είναι οι λεγόμενες αγορές παραγωγών, οι οποίες όμως για να φθάσουμε εκεί δεν γίνονται τεχνητά, αλλά απαιτούν οι παραγωγοί να πουλάνε σε τιμή παραγωγού και οι καταναλωτές να έχουν την καταναλωτική συνείδηση, προγραμματισμό και διαχείριση του νοικοκυριού τους για να επιλέγουν σωστά. Διαφορετικά δημιουργούμε τέτοιες συνθήκες για να εκμεταλλεύονται κάποιοι τα νοικοκυριά, οι οποίοι δεν νοιάζονται για τη σχέση παραγωγού και καταναλωτή».
Άλλες δράσεις
Κάθε Σάββατο μέλη της «Φιλαδελφίας» βρίσκονται στην κεντρική πλατεία της Κομοτηνής διαμαρτυρόμενοι για τις υψηλές τιμές «στις οποίες μας καθοδηγεί και η δική μας καταναλωτική συμπεριφορά. Επίσης μια φορά την εβδομάδα κάνουμε συναντήσεις όπου συζητάμε την εξέλιξη των δράσεών μας και πώς θα φερθούμε σε κάποιες έκτακτες εξελίξεις που παρουσιάζονται».
Αρχές συνεργατισμού
Ο συνεργατισμός είναι μια αυτόνομη οργάνωση προσώπων που συνδέονται αυτόβουλα, εθελούσια και εθελοντικά με σκοπό να εξυπηρετήσουν τις οικονομικές κοινωνικές και πολιτιστικές επιδιώξεις τους μέσω μιας συμμετοχικής και δημοκρατικά ελεγχόμενης επιχείρησης. Οι επτά συνεργατικές αρχές είναι: 1. Εθελοντική και ανοικτή συμμετοχή, 2. Δημοκρατικός έλεγχος των μελών, 3. Οικονομική συμμετοχή των μελών, 4. Αυτονομία και ανεξαρτησία της κάθε συνεργατικής επιχείρησης 5. Εκπαίδευση, κατάρτιση και πληροφόρηση,των διοικήσεων των εργαζομένων και της τοπικής κοινωνίας σε θέματα συνεργατισμού 6. Συνεργασία μεταξύ συνεταιριστικών εταιρειών και 7. Κοινοτικό ενδιαφέρον, δηλαδή οι συνεταιριστικές επιχειρήσεις εργάζονται για σταθερή ανάπτυξη των κοινοτήτων τους εφαρμόζοντας την πολιτική που αποφασίζεται από τα μέλη τους.
Επικοινωνία
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν στο e-mail philadelpheia@gmail.com, ή στο https://www.facebook.com/messages/philadelpheia ή στον ιστότοπο www.philadelpheia.blogspot.gr.
«Είναι πολύ σημαντικό να αναφέρουμε ότι είναι καλό να επικοινωνεί ο κόσμος με την ιστοσελίδα έτσι ώστε να μπορούν να κάνουν ηλεκτρονική εκδήλωση ενδιαφέροντος. Θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα στις νέες γενιές να επικοινωνούν με τις παλαιότερες, ανθρώπους, οι οποίοι δεν χρησιμοποιούν την τεχνολογία, ώστε να βοηθούνται από νέους ανθρώπους τους άμεσου περιβάλλοντός τους και να πάρουν την πρωτοβουλία, αφού θέλουν να μαθαίνουν τα νέα και για τα προϊόντα ή και για προπαραγγελίες ηλεκτρονικές και έτσι να δένονται και μεταξύ τους κάτι που το έχουμε δει ήδη. Αυτό μας δίνει την δυνατότητα να ενημερώνουμε από την πλευρά μας για την επάρκεια των προϊόντων και την ποιότητα».
Μια πρωτοβουλία ενεργών πολιτών
Η «Φιλαδελφία», σύμφωνα με τον υπεύθυνό της Μανώλη Κιουτσούκη, ξεκίνησε ως πρωτοβουλία ενεργών πολιτών με στόχο να δημιουργήσει συνείδηση συνεργατισμού, προσφοράς και αλληλεγγύης στον τόπο μας. Η δραστηριότητά της αφορά πολλές δράσεις μια εκ των οποίων είναι η προμήθεια, η εξεύρεση, η διαπραγμάτευση απευθείας με τους παραγωγούς τροφίμων τα οποία με προπαραγγελίες και παραγγελίες διανέμονται στους καταναλωτές. Και όλα αυτά από τα μέλη της Φιλαδελφίας, οι οποίοι αφιλοκερδώς προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. «Αυτό που μας εκπλήσσει είναι το συνεχές ενδιαφέρον που υπάρχει από όλους που ξεκίνησαν, οι οποίοι επηρεασμένοι από τη στάση που κρατά η «Φιλαδελφία» και από την ποιότητα των σχέσεων που αναπτύσσονται τόσο με τους παραγωγούς όσο και μεταξύ των μελών της, όλο αυτό το διάστημα έρχονται με διάθεση να προσφέρουν, προσελκύοντας μάλιστα πολλούς φίλους», αναφέρει ο κ. Κιουτσούκης.
Προμηθευτική Συνεργατική Επιχείρηση
Στόχος είναι η δημιουργία Συλλόγου γιατί μόνο αν υπάρχει η κίνηση ως νομικό πρόσωπο «μπορούμε να προχωρήσουμε στην ίδρυση της Προμηθευτικής Συνεργατικής Επιχείρησης, σε συνεργασία με συλλόγους της περιοχής και με φορείς αλλά και επαγγελματικές ομάδες, που στήριξαν και στηρίζουν το εγχείρημα αυτό. Η Προμηθευτική Συνεργατική Επιχείρηση θα λειτουργεί με βάση τις συνεργατικές αρχές του Διεθνούς Συνεργατισμού και τις αρχές και αξίες του Συνεργατισμού διεθνώς. Το καταστατικό το έχουμε επεξεργαστεί αρχές Καλοκαιριού στο χώρο που παραχωρήθηκε από το Εργατικό Κέντρο όπου γίνονταν συνεργατικά σεμινάρια και καταναλωτικής συνείδησης. Σε αυτά ξεκαθαρίστηκαν πολλά θέματα που αφορούν στην ίδρυση και λειτουργία αυτού του συνεταιρισμού. Θα υπάρχει ένας χώρος, που για δύο ή τρία πρώτα χρόνια θα διαθέτει τα βασικά είδη και φυσικά πολλά από αυτά θα τα διακινεί απ’ ευθείας από τους παραγωγούς. Θέλουμε τα πρώτα χρόνια να αποφύγουμε τη δημιουργία στοκ προϊόντων και μεγάλου οικονομικού ρίσκου ώστε από μέσα να γεννηθεί και να εκφρασθεί η ανάγκη των μελών και των μετόχων για την στήριξη αυτού του εγχειρήματος. Δεν θέλουμε να πούμε ότι ξεκινάμε μεγαλεπήβολα σχέδια, τα οποία δεν έχουν εκπαιδευτεί τα μέλη, οι μέτοχοι, η διοίκηση, να τα αντιμετωπίσουν. Θέλουμε ήσυχα μαζί με τις άλλες δραστηριότητές μας που αφορούν στην εκπαίδευση της τοπικής κοινωνίας στο συνεργατισμό, να συνεργαστούν μεταξύ τους οι συνεργατικές επιχειρηματικότητες που υπάρχουν στην περιοχή μας, ανεξάρτητα αν τηρούν ή όχι τις διεθνείς αρχές του συνεργατισμού. Θέλουμε αυτό το Συνεργατικό Παντοπωλείο να είναι μια από τις δράσεις μας έτσι ώστε να μη φανεί ότι είναι η μοναδική μας δράση», τονίζει ο κ. Μανώλης Κιουτσούκης, υποστηρίζοντας ότι στην «όλη προσπάθεια μεγάλο ρόλο παίζει η συνεχής εκπαίδευση και κατάρτιση των οικογενειών στον τρόπο που αντιμετωπίζουν την καθημερινότητά τους σε μια προσπάθεια ενεργοποίησης και όχι γκρίνιας ότι κάποιοι δεν κάνουν κάτι σωστά».
Ζωντανή έρευνα αγοράς
Μέσω της σελίδας που διατηρεί η «Φιλαδελφία» τα μέλη της ενημερώνουν τι προϊόντα θέλουν να προμηθευτούν και ταυτόχρονα από πλευράς της γίνεται μια ανοικτή πρόσκληση προς τους παραγωγούς όλης της Ελλάδας, αλλά και τους ντόπιους μέσω της οποίας ζητούνται από τους παραγωγούς πληροφορίες για τα είδη παραγωγής και τις πιστοποιήσεις που έχουν καθώς και τις διαθέσιμες ποσότητες προϊόντων. «Ουσιαστικά κάνουμε μια ζωντανή έρευνα αγοράς σε αυτά που μας ζητούν τα μέλη μας. Ερχόμαστε σε διαπραγμάτευση με τους παραγωγούς. Παίρνουμε πληροφορίες για τους παραγωγούς όπως επίσης και μέσα από το Δίκτυο που αφορά 36 πόλεις με τις οποίες είμαστε σε συνεργασία και δημιουργούμε κατά κάποιο τρόπο μια μαύρη λίστα παραγωγών που δεν είναι σωστοί στις συναλλαγές τους. Ταυτόχρονα συνεργαζόμαστε με πόλεις, όπως η Λάρισα, η Ξάνθη η Δράμα η Χρυσούπολη, όπου στέλνουμε εμείς προϊόντα από παραγωγούς ντόπιους με τους οποίους έχουμε συνεργαστεί και το ίδιο γίνεται και από την πλευρά τους. Μας πήραν από τη Σκιάθο, από δήμους της Αθήνας να μας ζητήσουν προϊόντα που έχουμε διακινήσει. Πέρσι διακινήσαμε το μέλι του τοπικού Συνεταιρισμού και φέτος όταν απευθυνθήκαμε μας είπαν ότι δεν έχουν καθόλου και ότι το έχουν διαθέσει σε άλλες πόλεις. Αυτό σημαίνει ότι όσοι παραγωγοί εμπλέκονται με το κίνημα στη διαδικασία της άμεσης σχέσης με τις οικογένειες και τα νοικοκυριά προχωράνε μπροστά εξαιτίας της προκομένης διαδικασίας που προτείνουμε. Εμείς θέλουμε ο παραγωγός να κόβει αποδείξεις, να έχει βιβλίο εσόδων εξόδων κάτι που από του χρόνου θα είναι υποχρεωτικό για όλους. Έτσι ο παραγωγός μπαίνει σε μια διαδικασία προκοπής και με τις προπαραγγελίες του δίνεται η δυνατότητα να έχει μια ασφάλεια ότι αυτά που θα παράξει σε τοπικό επίπεδο θα απορροφηθούν».
Ένα δεύτερο στάδιο που προωθεί το κίνημα είναι να προτείνει στον ίδιο τον παραγωγό κάποιες καλλιέργειες, ενώ ένα τρίτο είναι να τον στηρίζει οικονομικά με μια προκαταβολή για να προβεί σε καλλιέργειες που θέλει η «Φιλαδελφία» και δεν υπάρχουν στην περιοχή μας. «Υπάρχει μεγάλο βάθος σε συνεργασία» τονίζει ο κ. Κιουτσούκης, «γιατί υπάρχει και η προοπτική της συμβολαιακής γεωργίας, δηλαδή εμείς να συμφωνούμε με τον παραγωγό κάποιες ποσότητες και αν πάει καλά η παραγωγή και το κόστος είναι χαμηλότερο ή αν είναι καλύτερη η παραγωγή, από αυτή που συμφωνήσαμε. τότε ωφελούνται οι οικογένειες και τα νοικοκυριά, αν πάνε στραβά τα πράγματα στηρίζουμε τον παραγωγό. Αυτό γίνεται σε πολλές χώρες της Ευρώπης όπου υπάρχει ακόμη και χαμηλότερο επίπεδο σχέσεων εμπιστοσύνης με τους παραγωγούς ,αλλά γίνεται γιατί υπάρχει έντονη η συνεργατική παρουσία, γιατί ο συνεργατισμός έχει δώσει τα εύσημά του. Εδώ υπάρχει μια επιφυλακτικότητα σε ό,τι λέμε συνεργατικό, γιατί δημιουργώντας συνειρμούς με το συνεταιρισμό δημιουργούνται αρνητικά επιχειρήματα. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν πολλά θετικά παραδείγματα μας αρέσει να χρησιμοποιούμε τα αρνητικά».
Μας ενδιαφέρει η διαπραγμάτευση της τιμής και όχι απλά η συνεργασία με τον παραγωγό
Μεγάλη σημασία για τη «Φιλαδελφία» έχει για ίδιος ο παραγωγός να εμπορεύεται τα δικά του προϊόντα και όχι άλλων παραγωγών. «Εμάς μας ενδιαφέρει», λέει ο κ. Κιουτσούκης, «η διαπραγμάτευση τα τιμής και όχι η συνεργασία με τον παραγωγό. Τον τελευταίο καιρό πολλά λέγονται για να γίνει παζάρι παραγωγών. Εμείς δεν διαφωνούμε όμως θέλει μεγάλη προσοχή. γιατί πρέπει να υπάρχει καταναλωτική συνείδηση. Δεν μπορώ να αγοράζω ενάμισι ευρώ από τον παραγωγό ένα προϊόν όταν το έχει ο μανάβης 1,20. Πρέπει να απαιτώ τιμή παραγωγού, οποίος όμως πρέπει να έχει και αυτός την κουλτούρα ότι. όταν πουλά, πουλά στην τιμή του παραγωγού και όχι σε τιμή ίδια με το μανάβη, ο οποίος έχει να πληρώσει ρεύμα, ΤΕΒΕ, υπαλλήλους, όλα τα έξοδα μιας οποιασδήποτε επιχείρησης. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς το κομμάτι της διαπραγμάτευσης, όπως και η ποιοτική εξέταση της παραγωγής κάθε παραγωγού, τα πιστοποιητικά του, η νομιμότητά του, αν έχει άδεια από την περιφέρεια, αν έχει αποδείξεις. Αν δεν τα έχει αυτά δεν μπορεί να γίνει παζάρι προϊόντων. Είναι πολύ σημαντικό αυτό, γιατί υπάρχουν πάρα πολλοί που είναι έτοιμοι να σκυλεύσουν τη σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ παραγωγού και καταναλωτή, είτε είναι πολυεθνικές είτε αεριτζήδες είτε άνθρωποι που καραδοκούν στο να αποτύχει αυτή η σχέση είτε κάποιοι πονηροί, οι οποίοι όταν καταφέρουν να μπουν σε ένα παζάρι παραγωγών ,θα μπορούν να πουλούν οτιδήποτε σε οποιαδήποτε τιμή. Προσδοκούμε αυτή η σχέση εμπιστοσύνης να αποδώσει τα αποτελέσματα και για τον καταναλωτή και για τον παραγωγό, όπως είναι οι λεγόμενες αγορές παραγωγών, οι οποίες όμως για να φθάσουμε εκεί δεν γίνονται τεχνητά, αλλά απαιτούν οι παραγωγοί να πουλάνε σε τιμή παραγωγού και οι καταναλωτές να έχουν την καταναλωτική συνείδηση, προγραμματισμό και διαχείριση του νοικοκυριού τους για να επιλέγουν σωστά. Διαφορετικά δημιουργούμε τέτοιες συνθήκες για να εκμεταλλεύονται κάποιοι τα νοικοκυριά, οι οποίοι δεν νοιάζονται για τη σχέση παραγωγού και καταναλωτή».
Άλλες δράσεις
Κάθε Σάββατο μέλη της «Φιλαδελφίας» βρίσκονται στην κεντρική πλατεία της Κομοτηνής διαμαρτυρόμενοι για τις υψηλές τιμές «στις οποίες μας καθοδηγεί και η δική μας καταναλωτική συμπεριφορά. Επίσης μια φορά την εβδομάδα κάνουμε συναντήσεις όπου συζητάμε την εξέλιξη των δράσεών μας και πώς θα φερθούμε σε κάποιες έκτακτες εξελίξεις που παρουσιάζονται».
Αρχές συνεργατισμού
Ο συνεργατισμός είναι μια αυτόνομη οργάνωση προσώπων που συνδέονται αυτόβουλα, εθελούσια και εθελοντικά με σκοπό να εξυπηρετήσουν τις οικονομικές κοινωνικές και πολιτιστικές επιδιώξεις τους μέσω μιας συμμετοχικής και δημοκρατικά ελεγχόμενης επιχείρησης. Οι επτά συνεργατικές αρχές είναι: 1. Εθελοντική και ανοικτή συμμετοχή, 2. Δημοκρατικός έλεγχος των μελών, 3. Οικονομική συμμετοχή των μελών, 4. Αυτονομία και ανεξαρτησία της κάθε συνεργατικής επιχείρησης 5. Εκπαίδευση, κατάρτιση και πληροφόρηση,των διοικήσεων των εργαζομένων και της τοπικής κοινωνίας σε θέματα συνεργατισμού 6. Συνεργασία μεταξύ συνεταιριστικών εταιρειών και 7. Κοινοτικό ενδιαφέρον, δηλαδή οι συνεταιριστικές επιχειρήσεις εργάζονται για σταθερή ανάπτυξη των κοινοτήτων τους εφαρμόζοντας την πολιτική που αποφασίζεται από τα μέλη τους.
Επικοινωνία
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν στο e-mail philadelpheia@gmail.com, ή στο https://www.facebook.com/messages/philadelpheia ή στον ιστότοπο www.philadelpheia.blogspot.gr.
«Είναι πολύ σημαντικό να αναφέρουμε ότι είναι καλό να επικοινωνεί ο κόσμος με την ιστοσελίδα έτσι ώστε να μπορούν να κάνουν ηλεκτρονική εκδήλωση ενδιαφέροντος. Θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα στις νέες γενιές να επικοινωνούν με τις παλαιότερες, ανθρώπους, οι οποίοι δεν χρησιμοποιούν την τεχνολογία, ώστε να βοηθούνται από νέους ανθρώπους τους άμεσου περιβάλλοντός τους και να πάρουν την πρωτοβουλία, αφού θέλουν να μαθαίνουν τα νέα και για τα προϊόντα ή και για προπαραγγελίες ηλεκτρονικές και έτσι να δένονται και μεταξύ τους κάτι που το έχουμε δει ήδη. Αυτό μας δίνει την δυνατότητα να ενημερώνουμε από την πλευρά μας για την επάρκεια των προϊόντων και την ποιότητα».
Συντάκτης:Άννα Πατρωνίδου
e-mail: paratiritis.patronidoy@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Φιλαδελφία παρακαλεί τους αναγνώστες της να σχολιάζουν χρησιμοποιώντας μόνο ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ χαρακτήρες και να μη χρησιμοποιούν ύβρεις και μειωτικούς χαρακτηρισμούς.