Κυριακή 25 Μαρτίου 2012

Ο στόχος της εκπαίδευσης

ΠΕΜΠΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΑΡΧΗ:
Εκπαίδευση, κατάρτιση και πληροφόρηση
Οι συνεργατικές εταιρείες εξασφαλίζουν εκπαίδευση και κατάρτιση για τα μέλη, τους αιρετούς αντιπροσώπους, τους διευθυντές και τους υπαλλήλους τους, έτσι ώστε να μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στην ανάπτυξη των συνεργατικών εταιρειών τους.
Ενημερώνουν το κοινό, ειδικότερα τη νέα γενιά και τους ηγέτες της κοινής γνώμης, για τη φύση του συνεργατισμού και τα ωφελήματα που προσφέρει.
Δε φτάνει ο ήλιος μονάχα, η γη σοδειά να δώσει,
χρειάζονται κι άλλα πολλά, και προπαντός η γνώση
(Κωστής Παλαμάς)
Ιστορικά το θέμα της εκπαίδευσης απασχόλησε πολύ σοβαρά τους πρώτους συνεργατιστές οι οποίοι έθεσαν σε εφαρμογή τη συνεργατική φιλοσοφία.
Οι σκαπανείς του καταναλωτικού συνεταιρισμού του Rochdale στο Ηνωμένο Βασίλειο και οι ιδρυτές της Συντροφίας των Αμπελακίων στην Ελλάδα για παράδειγμα, ταυτόχρονα με την ίδρυση των εταιρειών τους, αποφάσισαν να διαθέτουν μέρος των πλεονασμάτων για σκοπούς εκπαίδευσης των μελών και του προσωπικού τους.
Πρόσθετα, ίδρυσαν αναγνωστήρια για διευκόλυνση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και βιβλιοθήκες με εύκολη πρόσβαση για άντληση γνώσης και πληροφόρησης.
Σύμφωνα με τη Αρχή αυτή οι συνεργατικές εταιρείες εξασφαλίζουν εκπαίδευση και κατάρτιση στα μέλη τους, στους αιρετούς αντιπροσώπους τους, στους διευθυντές και στους υπαλλήλους τους. 
Ο στόχος της εκπαίδευσης είναι η διεύρυνση των πνευματικών δυνατοτήτων των εκπαιδευομένων, για 
  • να είναι σε θέση να εφαρμόζουν τη συνεργατική θεωρία και
  • να συμμετέχουν ενεργά και αποτελεσματικά στην ανάπτυξη των συνεργατικών εταιρειών τους. 
Η ίδια Αρχή αποδίδει τη δέουσα σημασία στην ανάγκη της διαφώτισης για τη φύση του συνεργατισμού και τα ωφελήματα που προσφέρει.
Η διαφώτιση στρέφεται προς
  1. την κοινωνία και ιδιαίτερα προς
  2. τη νέα γενιά και
  3. τους ηγέτες της κοινής γνώμης.
Πρακτικά η Αρχή της εκπαίδευσης, κατάρτισης και πληροφόρησης υλοποιείται από τις συνεργατικές εταιρείες με διάφορους τρόπους όπως: 
  1. με τη χρηματοδότηση συνεργατικών σπουδών ή τη λειτουργία σχολών συνεργατικής εκπαίδευσης,
  2. με τη διοργάνωση σεμιναρίων, διαλέξεων και άλλων εκδηλώσεων συνεργατικού περιεχομένου,
  3. με την έκδοση βιβλίων, εφημερίδων, περιοδικών, αφισών και άλλου έντυπου ή ηλεκτρονικού υλικού,
  4. με την αξιοποίηση των μέσων μαζικής ενημέρωσης για την προβολή θέσεων σε επίκαιρα συνεργατικά θέματα, τη δημοσίευση άρθρων, αναλύσεων και πληροφοριών που σχετίζονται με τις συνεργατικές εταιρείες κ.α.
Οι ανθρώπινες ανάγκες δεν έχουν στατικό χαρακτήρα.
Διαμορφώνονται ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον σε κάθε χώρα, σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο.
Παλαιότερα τα συνεργατικά κινήματα προσπαθούσαν να ανταποκριθούν στις ανάγκες επιβίωσης του ανθρώπου.
Σήμερα οι προσπάθειες τους στοχεύουν στη συνεχή αναβάθμιση του προσώπου και στη βελτίωση
της ποιότητας της ζωής του.
Τα μεγάλα προβλήματα που απασχολούν το σύγχρονο κόσμο, όπως είναι
  • η προστασία του περιβάλλοντος,
  • ισότητα των δύο φύλων, 
  • η μάστιγα της ηπατίτιδας β,
  • το aids κ.λπ,
δεν είναι παράδοξο ότι βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη των ενδιαφερόντων του διεθνούς συνεργατικού κινήματος.
Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη απευθύνεται σε τρεις πυλώνες - 
Περιβάλλον,
Κοινωνία και 
Οικονομία.
Στόχος της είναι να
«βοηθήσει τους ανθρώπους να αναπτύξουν τέτοιες στάσεις, δεξιότητες και γνώσεις έτσι ώστε να προβαίνουν σε ορθές αποφάσεις προς όφελος των ιδίων και των άλλων, τόσο στο παρόν όσο και στο μέλλον, και να ενεργούν σύμφωνα με τις αποφάσεις αυτές"
(UNESCO - Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη).
Τα στοιχεία της αειφόρου ανάπτυξης πρέπει να θεωρηθούν ως ένα ενιαίο σύνολο, όπου το ένα επηρεάζει και τα υπόλοιπα.
Η μακροπρόθεσμη οικονομική ή κοινωνική ανάπτυξη δεν είναι δυνατή σε ένα εξαντλημένο πλανήτη. 
Η περιβαλλοντική αειφορία είναι ένα από τα κλειδιά για την επίτευξη συνολικής βιώσιμης ανάπτυξης και επιτυγχάνει τους οκτώ στόχους της χιλιετίας των Ηνωμένων Εθνών. 


Οι οικογένειες και τα νοικοκυριά είναι οι βασικοί παράγοντες των κοινωνιών και της οικονομίας.
Είναι υπεύθυνοι για τη διαχείριση των πόρων και τη βιώσιμη κατανάλωση σε επίπεδο νοικοκυριού.
Η εκπαίδευση Οικιακής Οικονομίας ενδυναμώνει τις οικογένειες και τα νοικοκυριά:
•        Για να καταπολεμήσουν τη φτώχεια και την πείνα.
•        Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία του αειφόρου τρόπου ζωής και διαβίωσης.
•        Να συμβάλλουν στις αειφόρες κοινωνίες.
•        Να ενεργούν προσεκτικά ως υπεύθυνοι πολίτες.
 ο συνδυασμός της Οικιακής Οικονομίας και της προοπτικής για βιωσιμότητα είναι πολύτιμος τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και στην εκπαίδευση ενηλίκων αλλά και σε  άλλα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Ανακυκλώνουμε,
δεν πετάμε,
επαναχρησιμοποιούμε,
μεταποιούμε,
μαγειρεύουμε,
φυτεύουμε,
Ζούμε,
διασκεδάζουμε,
συνυπάρχουμε ανακαλύπτοντας ξανά την αξία των αγαθών!
τονώνουμε, ενισχύουμε την τοπική και εγχώρια παραγωγή,
νοιαζόμαστε, διακρίνουμε, προτιμούμε, ελέγχουμε, εμπιστευόμαστε, απαιτούμε.
Μαθαίνουμε να διαχωρίζουμε τα απορρίμματα στη δουλειά και το σπίτι, στο σχολείο:
1. τα οργανικά (φλούδες, κόκαλα, σαλατοειδή, απομεινάρια φαγητού κ.ά)
2. γυάλινα (μπουκάλια, ποτήρια, βάζα, μπουκάλια και βαζάκια, χυμοί, αναψυκτικά, αλκοολούχα ποτά, τρόφιμα κ.ά.)
3. πλαστικά (κουπάκια, σακουλάκια, μπουκάλια)
4. έτσι γίνεται εύκολη και απλή η συγκέντρωση καθαρού χαρτιού  από
a)      Σχολικά Βιβλία
b)      Εφημερίδες
c)      Περιοδικά
d)      Χαρτόκουτα
e)      Ανάμικτο Χαρτί (κόλλες Α4, φωτοτυπίες κλπ)
προσπαθώντας να ξεχωρίζουμε το χαρτί στις παραπάνω κατηγορίες, ανακτούμε επίγνωση της επαναχρησιμοποίησης, του κόστους, της προκοπής, του καθαρού περιβάλοντος, της αειφορίας.

Πολιτισμός, αξίες και παραδόσεις καθορίζουν τις αποφάσεις των οικογενειών και των νοικοκυριών στις αναπτυγμένες και στις αναπτυσσόμενες χώρες.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Φιλαδελφία παρακαλεί τους αναγνώστες της να σχολιάζουν χρησιμοποιώντας μόνο ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ χαρακτήρες και να μη χρησιμοποιούν ύβρεις και μειωτικούς χαρακτηρισμούς.